90-dniowy okres próbny bez ryzyka, 2-letnia gwarancja i bezpłatna dostawa standardowa dla zamówień powyżej 200 PLN

JAK ZAZNAĆ LEPSZEGO SNU, WYCISZYĆ CHRAPANIE I URATOWAĆ SWÓJ ZWIĄZEK

Po długim i wyczerpującym dniu z utęsknieniem czekamy na spokój i ciszę panującą w sypialni oraz wypoczynek wynikający z dobrze przespanej nocy. Niemniej jednak na naszej drodze do zasłużonego odpoczynku stoi kilka przeszkód. Jedną z nich jest chrapanie partnera lub partnerki, którzy śpią obok nas.

Według badań Uniwersytetu w Utah aż 40% dorosłych mężczyzn i 24% dorosłych kobiet regularnie zmaga się z problemem chrapania. Bez względu na jego przyczynę — niedrożność nosa, pozycja spania, otyłość lub bezdech senny — chrapanie jest bardzo często niesamowitym utrapieniem dla osób, które śpią obok. Najgłośniejsze chrapanie może osiągać nawet 80–90 decybeli. Jest to hałas porównywalny z warkotem przeciętnej kosiarki do trawy.

Zrozumienie niekorzystnego wpływu chrapania oraz poznanie sposobów na ograniczenie jego skutków ma kluczowe znaczenie dla zachowania zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Co więcej, pomoże nam także uchronić nasz związek przez nieprzyjemnymi zgrzytami. 

Kobieta korzystająca z laptopa w łóżku, podczas gdy jej partner śpi

Wpływ chrapania

Conocne wysłuchiwanie chrapania leżącego obok nas partnera bardzo szybko prowadzi do zmęczenia i frustracji. W badaniu przeprowadzonym przez Rush University Medical Center wykazano, że z powodu chrapania jej męża efektywność snu (czas trwania właściwego snu w ciągu nocy) kobiety spadła do średniej 73%. Dla porównania średnia efektywność snu w normalnych warunkach wynosi około 90%. To prawie dwudziestoprocentowe pogorszenie się efektywności snu może wpływać na naszą produktywność, nastrój, a nawet na nasze funkcje biologiczne, prowadząc do długotrwałych problemów zdrowotnych.

Nieustający problem chrapania u partnera lub partnerki oraz związana z nim frustracja mogą z pewnością negatywnie wpływać na związek. W ankiecie przeprowadzonej przez National Sleep Foundation 58% respondentów odpowiedziało, że senność „co najmniej od czasu do czasu” wpływa niekorzystnie na ich nastrój, a ponad 25% stwierdziło, że towarzyszące im uczucie senności miało wpływ na ich związek. Na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez działające przy Uniwersytecie Stanowym Ohio Wexner Medical Center stwierdzono, że gdy sen obojga partnerów przez dwie noce z rzędu nie przekraczał siedmiu godzin, częściej dochodziło między nimi do kłótni i częściej byli oni do siebie „wrogo nastawieni”. Nic więc dziwnego, że chrapanie stało się jednym z głównych przyczyn rozwodów.

„To prawie dwudziestoprocentowe pogorszenie się (efektywności snu) może wpływać na naszą produktywność, nastrój, a nawet na nasze funkcje biologiczne, prowadząc do długotrwałych problemów zdrowotnych”.

Jak poradzić sobie z chrapaniem

Czy istnieje sposób, aby dać sobie szanse na spokojne przespanie nocy obok chrapiącego partnera? Dla dobra Twojego związku miejmy nadzieję, że tak. Oto kilka porad, które pomogą Ci w zaznaniu lepszego snu.

Spraw sobie parę zatyczek

Jest to zazwyczaj pierwsze rozwiązanie, po jakie sięgają osoby zmagające się z chrapaniem partnera lub partnerki. Nie zrujnuje nam portfela i jest łatwe do zastosowania. Dzisiejsze zatyczki do uszu są wytwarzane z wielu różnych plastycznych materiałów. Na rynku dostępnych jest też kilka rodzajów końcówek dousznych, więc jeśli nigdy nie podobały Ci się klasyczne z pianki, możesz wypróbować parę silikonowych.

Wypróbuj zatyczki Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II to małe bezprzewodowe słuchawki douszne, które powstały z myślą śnie. Korzysta się z nich wraz z aplikacją Bose Sleep, w której umieściliśmy bibliotekę ponad 50 relaksujących ścieżek dźwiękowych — w tym maskujących hałas dźwięków wygłuszających rozpraszające chrapanie. W przeciwieństwie do wolnostojącego generatora białego szumu nasze zatyczki odtwarzają dźwięk bezpośrednio do Twoich uszu. W sponsorowanym przez Bose badaniu dotyczącym snu, które przeprowadziły University of Colorado Anschutz Medical Campus oraz UCHealth CARE Innovation Center, wszyscy uczestnicy stwierdzili, że zatyczki Bose Sleepbuds™ „skutecznie blokowały dochodzący z otoczenia hałas”. 86% z nich zasypiało szybciej, mając w uszach zatyczki Bose Sleepbuds™, a aż 82% stwierdziło, że jakość ich snu uległa poprawie.

Kobieta przeglądająca aplikację Bose Sleep na telefonie
Zatyczki Bose Sleepbuds™ II

Zatyczki Bose Sleepbuds™ II
Więcej informacji

Rozważ tymczasową „sypialnianą separację”

Jeśli pomimo prób inne rozwiązania tego problemu okazały się nieskuteczne, być może warto zastanowić się nad spaniem w osobnych pokojach. To nic nadzwyczajnego. Organizacja Better Sleep Council donosi, że 9% par w Stanach Zjednoczonych śpi w osobnych pomieszczeniach oraz że dla wielu ma to pozytywne skutki. Jeden z ekspertów do spraw snu powiedział w wywiadzie dla The New York Times: „wiele par uważa, że spanie osobno umocniło ich związek”.

Nieważne, którą poradę lub grupę porad wybierzesz — najważniejsze jest znalezienie rozwiązania umożliwiającego regularne przesypiane całych nocy. Ważnym składnikiem tego rozwiązania może być zachęcenie drugiej połówki do zasięgnięcia opinii lekarza specjalisty, ponieważ chrapanie może być oznaką poważniejszych problemów zdrowotnych, których nie powinno się bagatelizować. Gdy znajdziesz sposób na lepszy sen, nie tylko Twoje ciało i Twój umysł będą Ci wdzięczne — być może pomożesz także swoim najbliższym.

Zatyczki Bose Sleepbuds™ II

WYŚPIJ SIĘ JAK NIGDY DOTĄD

POWIĄZANE HISTORIE

Poradnik dotyczący lepszego snu
Zajrzyj za kulisy tworzenia nowej generacji zatyczek Bose Sleepbuds™ II
pl